Każdemu zdarzy się coś zapomnieć. Dzieje się to zwykle przy dużym zmęczeniu, silnym stresie, w depresji, nadmiarze obowiązków. Jeżeli te powody wyeliminujemy, problem zniknie.
Ale gdy przybiera na sile, zapominamy coraz częściej, może okazać się, że rozpoznaliśmy problem zbyt późno.
Co więc robić, aby zawczasu wspomóc pamięć, koncentrację, skupianie uwagi i opóźnić problemy z pamięcią?
Chodzenie na siłownię, czyli rehabilitacja w celu usprawnienia narządu ruchupo chorobie, ale też w celu poprawy kondycji zdrowotnej. To znana od dawna forma treningu.
Efekty są znakomite, zarówno u osób zdrowych jak i w czasie rekonwalescencji.
Wiele osób, dzięki ćwiczeniom, wraca do zdrowia.
Wiele osób samodzielnie ćwiczy, chodzi z kijkami, pływa, spaceruje czy wybiera się na górskie wycieczki.
Strona fizyczna to tylko jeden z aspektów zdrowia.
Drugim aspektem jest strona zdrowia umysłu, czyli funkcje poznawcze,takie jak:
– pamięć,
– koncentracja,
– zdolność kojarzenia,
– zapamiętywanie,
– przypominanie itp.
Warto ten aspekt zdrowia też trenować, a im więcej treningów, tym lepsze efekty.
Dlaczego warto je wykonywać?
Mózg zawsze jest gotowy do nowych zadań, nowych ćwiczeń, ale trzeba mu w tym pomóc.
Oto przykłady 10 ćwiczeń do wykonywania samemu, z dzieckiem, wnukiem, w domu, na spacerze, w tramwaju.
Zamiast się nudzić – trenuj!
- Ćwiczenie aktywujące obydwie półkule.
To ćwiczenie wymagające pracy obydwu półkul mózgu.
Jak z pewnościąwiecie, prawa półkula mózgu „zawiaduje” lewąpołowąciała, a lewa – prawą.
Wykonując ćwiczenie czterema kończynami, integrujemy obydwie półkule.
Warto jednak od najmłodszych lat zadbać o integrację międzypółkulową i jak największą liczbę połączeń między nimi. To zwiększa głównie kreatywność, poprawia zdolność uczenia się, zapamiętywania, wspomaga koordynację ruchową.
Największe możliwości bycia kształtowanym ma mózg dziecka, ale ćwiczenia można wykonywać w każdym wieku.
Dodatkowym atutem wykonywania ćwiczeń jest łagodzenie stresu, bo te ćwiczenia to forma zabawy i relaks.
Jest to też forma bardzo użytecznej integracji w rodzinie, bo ćwiczenie mogą wykonywać równocześnie i dziecko, i rodzice, i dziadkowe.
Jakie to ćwiczenia?
- Ćwiczenie dla mózgu. To ćwiczenia na koordynację międzypółkulową.
Usiądź na krześle.
Wyprostuj nogi w kolanach i kręć stopami powoli kółka w prawo. Następnie wyprostuj ręce przed siebie i kręć dłońmi w lewo.
To przykład jednego z ćwiczeń, i to dość trudnych, które nie od razu uda się wykonać.
Ćwiczenia dla mózgu.
To ćwiczenie pamięci. Pamięć krótkotrwała i dawna. Pamięć krótkotrwała, to zdolność zapamiętywania i powtarzania bieżąco wykonanych czynności bądź nauczonych rzeczy.
Aby sprawdzić i ćwiczyć pamięć krótkotrwałą:
Poproś druga osobę, aby głośno wypowiadała np. daty 1653.
Zadaniem Twoim będzie podać ją od końca, czyli 3561.
Gdy to jest proste można zwiększyć ilość cyfr o jedna lub dwie.
Np. 21796 lub 201965. Również zadanie polega na powtórzeniu ich od końca.
Zaburzenia pamięci krótkotrwałej (świeżej) są cechą choroby Alzheimera.
A pamięć dawna?
Powtarzanie w czasie uczenia się, to pamięć krótka, natomiast odtwarzanie informacji nabytych w przeszłości, to pamięć dawna. To utrwalona pamięć, wymagająca sieci neuronalnej, często sięgająca zdarzeń z dzieciństwa.
Jak ją sprawdzić?
– powiedz wiersz, którego uczyłeś/aś się w szkole,
– powiedz, kiedy i gdzie się urodziłeś,
– wymień, jak mają Twoi rodzice i rodzeństwo na imię, ile mają lat.
Dla osoby zdrowej te ćwiczenia to żaden problem, ale wierzcie mi, dla wielu pacjentów jest to nie do wykonania.
Ćwiczenie dla mózgu. To ćwiczenie będzie angażowało obydwie półkule mózgu.
Potrzebne będą 2 ołówki lub 2 długopisy i kartka papieru.
Ćwiczenie polega na rysowaniu równocześnie! obydwoma rękami 2 różnych figur geometrycznych.
Np. prawą rysujemy okrąg, a lewą prostokąt.
Gdy to skończymy zmieniamy figury, rysujemy prawą prostokąt, a lewą okrąg.
Podoba się ćwiczenie?
Ćwiczenie dla mózgu. To ćwiczenie na koncentrację.
Jakie zdanie jest ukryte w tekście poniżej?
Wtosteminachcęlopomrentinsramiećlbnrtincustruiojedobrąpolpwserqaz1cvxpamięćazntroudrnciedlategoskrutidrikerqp3wykonujęzmioderq5mloygćwiczenianchdrfzplfd.
Odpowiedź znajdziesz na końcu wpisu.
Ćwiczenie dla mózgu, tym razem do wykonywania w dwie osoby.
Pierwsza podaje nazwę przedmiotu z literami od końca, np.
– azok = koza,
– annyr = rynna,
– tyzsez= zeszyt.
Zadaniem drugiej osoby jest powiedzenie słowa z literami we właściwej kolejności.
Wszystko oczywiści musi być wykonywane w pamięci, bez zapisywania. Gdy to okaże się proste, przychodzimy do trudniejszych zadań, czyli dłuższych słów. Mogą to być np. imiona własne:
– anytsyrK = Krystyna
– jezrdnA = Andrzej,
– arabraB = Barbara, itd.
Mogą to być nazwy miast:
eciwotaK= Katowice,
źdóŁ= łódź,
ałiP= Piła,
wałcorW= Wrocław, itd.
To pierwsze pięć ćwiczeń, które polecam.
Kolejne pięć już za tydzień.
Odpowiedź do ćwiczenia 4 (chcę mieć dobrą pamięć, dlatego wykonuję ćwiczenia.)
5 komentarze “ĆWICZENIA PAMIĘCI CZ. 1”
Z radoscią przeczytałam artykuł i próbowałam wykonywać zadania,wcale nie jest mi łatwo.Mam 78 lat i coraz częściej występują u mnie braki w pamieci.
Dziękuję.
Super. Zawsze warto ćwiczyć. Pozdrawiam-))
Super! Pozdrawiam bardzo serdecznie i dziękuję.
Szanowna Pani Doktor,
gratuluje pomysłu, świetny blog. Dziękuję bardzo, będę korzystać, ćwiczyć i zdobywać nową dla mnie wiedzę. Dziękuję również za udostępnienie bezpłatnego e booka, to cenne.
Świetnie też, że prezentuje Pani siebie prywatnie, co bardzo zbliża.
Piękne są fotografie z licznych podróży. Ja także jestem pasjonatką podróżowania, dlatego bardzo chętnie zapoznam się z tymi relacjami.
Mam jedynie taką myśl: czy nie lepiej byłoby publikować oddzielnie artykuły medyczne i relacje podróżnicze? A może to było zamierzone…?
Pozdrawiam serdecznie, Yva
Cieszę się że się podoba.
Zastanowię się nad pomysłem rozdziału podróży od medycznych.
Pozdrawiam serdecznie