Chodzenie na rehabilitację lub siłownię w celu usprawnienia aparatu ruchowego naszego ciała oraz w celu poprawy kondycji zdrowotnej, od dawna jest znaną formą treningu.
Efekty są znakomite, zarówno u osób zdrowych, jak i w czasie rekonwalescencji.
Wiele osób, dzięki ćwiczeniom, wraca do zdrowia.
Wiele osób samodzielnie ćwiczy, chodzi z kijkami, pływa, spaceruje, wybiera się na górskie wycieczki.
Strona fizyczna jest jednak tylko jednym z aspektów zdrowia.
Drugim aspektem jest strona zdrowia umysłu, czyli funkcje poznawcze, takie jak:
– pamięć,
– koncentracja,
– zdolność kojarzenia,
– zapamiętywanie,
– przypominanie itp.
Warto ten aspekt zdrowia też trenować, a im więcej treningów, tym lepsze efekty.
Dlaczego warto je wykonywać?
Mózg zawsze jest gotowy do nowych zadań, nowych ćwiczeń, ale trzeba mu w tym pomóc.
Oto przykłady 10 ćwiczeń do wykonywania samemu, z dzieckiem, wnukiem, w domu, na spacerze, w tramwaju.
Zamiast się nudzić – trenuj!
- Ćwiczenie aktywujące obydwie półkule.
To ćwiczenie wymagające pracy obydwu półkul mózgu.
Jak z pewnością wiecie, prawa półkula mózgu „zawiaduje” lewą połową ciała, a lewa – prawą.
Wykonując ćwiczenie czterema kończynami, integrujemy obydwie półkule.
Warto jednak od najmłodszych lat zadbać o integrację międzypółkulową i jak największą liczbę połączeń między nimi. To zwiększa głównie kreatywność, poprawia zdolność uczenia się, zapamiętywania, wspomaga koordynację ruchową.
Największe możliwości bycia kształtowanym ma mózg dziecka, ale ćwiczenia można wykonywać w każdym wieku. Dodatkowym atutem wykonywania ćwiczeń jest łagodzenie stresu, bo te ćwiczenia to forma zabawy i relaks.
Jest to też forma bardzo użytecznej integracji w rodzinie, bo ćwiczenie mogą wykonywać równocześnie i dziecko, i rodzice, i dziadkowe.
Jakie to ćwiczenia?
- Ćwiczenie dla mózgu. To ćwiczenia na koordynację międzypółkulową.
Usiądźcie na krześle.
Wyprostujcie nogi w kolanach i kręćcie stopami powoli kółka w prawo. Następnie wyprostujcie ręce przed siebie i kręćcie dłońmi w lewo.
To przykład jednego z ćwiczeń, i to dość trudnych, które nie od razu uda się wykonać.
2. Ćwiczenia dla mózgu.
To ćwiczenie pamięci. Pamięć krótkotrwała i dawna. Pamięć krótkotrwała, to zdolność zapamiętywania i powtarzania bieżąco wykonanych czynności bądź nauczonych rzeczy.
Aby sprawdzić i ćwiczyć pamięć krótkotrwałą:
Poproś druga osobę, aby głośno wypowiadała np. daty 1653.
Zadaniem Twoim będzie podać ją od końca, czyli 3561.
Gdy to jest zbyt proste, można zwiększyć liczbę cyfr o jedną lub dwie, np. 21796 lub 201965..
Zaburzenia pamięci krótkotrwałej (świeżej) są cechą choroby Alzheimera.
A pamięć dawna?
Powtarzanie w czasie uczenia się, to pamięć krótka, natomiast odtwarzanie informacji nabytych w przeszłości, to pamięć dawna. To utrwalona pamięć, wymagająca sieci neuronalnej, często sięgająca zdarzeń z dzieciństwa.
Jak ją sprawdzić?
– powiedz wiersz, którego uczyłeś /uczyłaś się w szkole,
– powiedz kiedy i gdzie się urodziłeś,
– wymień, jak mają Twoi rodzice i rodzeństwo na imię, ile mają lat.
Dla osoby zdrowej te ćwiczenia to żaden problem, ale wierzcie mi, dla wielu pacjentów jest to nie do wykonania.
3. Ćwiczenie dla mózgu. To ćwiczenie będzie angażowało obydwie półkule mózgu.
Potrzebne będą 2 ołówki lub 2 długopisy i kartka papieru.
Ćwiczenie polega na rysowaniu równocześnie, obydwoma rękami, 2 różnych figur geometrycznych.
Np. prawą rysujemy okrąg, a lewą prostokąt.
Gdy to skończymy zmieniamy figury, rysujemy prawą prostokąt, a lewą okrąg.
Podoba się ćwiczenie?
4. Ćwiczenie dla mózgu. To ćwiczenie na koncentrację.
Jakie zdanie jest ukryte w tekście poniżej?
(Chcę mieć dobrą pamięć, dlatego wykonuję ćwiczenia.)
5. Ćwiczenie dla mózgu, tym razem do wykonywania w dwie osoby.
Pierwsza podaje nazwę przedmiotu z literami od końca, np.
– azok = koza,
– annyr = rynna,
– tyszez = zeszyt.
Zadaniem drugiej osoby jest powiedzenie słowa z literami we właściwej kolejności.
Wszystko oczywiście musi być wykonywane w pamięci, bez zapisywania.
Gdy to okaże się proste, przychodzimy do trudniejszych zadań, czyli dłuższych słów. Mogą to być np. imiona własne:
– Anytsyrk= Krystyna
-Jerzdna= Andrzej,
-Arabrab= Barbara, itd.
Mogą to być nazwy miast:
eciwotaK= Katowice,
źdóŁ= łódź,
ałiP= Piła,
wałcorW= Wrocław, itd.
6. Kolejne ćwiczenie dla mózgu na obydwie półkule, tym razem dla rąk.
Ręce wysuwamy przed siebie i kręcimy równocześnie kółka.
Prawą ręką kółko do przodu od siebie, lewą ręką do tyłu, od siebie.
Gdy to wyćwiczymy następuje zmiana kierunku kręcenia kółek.
7. Ćwiczenie dla mózgu kończyn górnych na koncentrację półkul mózgu. Potrafisz pisać obydwoma rękami równocześnie?
Weź 2 kartki papieru i dwa długopisy, lub ołówki. Wybierz sobie zdanie, które będziesz pisać.
Pisz te same słowa-prawą ręką normalnie, a lewą pisz lustrzane odbicie słowa pisanego prawa ręką.
Jeżeli jesteś leworęczny, to piszesz słowo lewą ręką a prawa jego lustrzane odbicie.
Jeżeli jesteś oburęczny, to będzie łatwiej to zadanie wykonać.
8. To podobne ćwiczenie dla mózguz pisaniem, na koordynację ruchową i koncentrację półkul mózgu.
Zadanie podobne jak wyżej opisane, ale piszemy równocześnie te same słowa obydwoma rękami równocześnie (nie lustrzane odbicie).
Pisanie obydwoma rękami równocześnie, to dość trudna umiejętność, ale niektórzy ją posiadają.
Chinka Chen Siyuan posiada umiejętność pisania jednocześnie dwoma rękami.
Ale to nie wszystko.
Potrafi pisać równocześnie w dwóch różnych językach i w dwóch różnych kierunkach. Wyuczyła się tej umiejętności mając dużą ilość zadań pisemnych do wykonania.
Ale jest też Polka, lublinianka, obdarzona umiejętnością pisania obydwoma rękami naraz. Jest sobą leworęczna, ale w szkole zmuszona była pisać prawa ręką. Chyba stąd ta umiejętność.
9. Ćwiczenie dla mózgu, na równowagę mózgu, doskonalenie widzenia i koordynacje wzrokowo-ruchową, orientację przestrzenną.
To „ósemka”.
Wodzimy wzrokiem za ręką rysującą ósemki, przy czym środek ósemki musi być na wysokości wzroku, w linii środkowej ciała. Ćwiczenie jest do wykonywania na stojąco, siedząco lub leżąco. Ósemki można też rysować w powietrzu obydwoma rękami, siedząc obydwoma nogami lub stojąc, wykonywać biodrami ruchy w lewo i w prawo rysując ósemki.
To ćwiczenie zwłaszcza przydatne dla osób mających problemy z równowagą.
10. Ćwiczenie dla mózgu. Żonglowanie piłeczkami. To ćwiczenie rozwijające mózg,poprawiające koordynację wzrokowo-przestrzenną, zwinność ruchową, koncentracje.
Zacząć można od podrzucana i chwytania jednej piłeczki, stopniowo wykonując je poprawnie, można dołożyć drugą, z czasem może i trzecią piłeczkę. Można ćwiczyć robiąc zawody w kilka osób, komu uda się najwięcej razy złapać piłeczkę lub piłeczki, ten wygrywa.
Tyle przykładowych ćwiczeń dla mózgu. Myślę, że forma ćwiczeń, ich zakres i różnorodność sprawią, będą też miłą rozrywką i urozmaiceniem a z pewnością wytrenują mózg.
Nie sposób na zakończenie nie wspomnieć o intensywniejszych ćwiczeniach, czyli o biofeedback-eeg, czyli treningu mózgu pod okiem terapeuty.
To treningi polecane osobom zdrowym- uczącym się, piastującym kierownicze stanowiska, przemęczonym nadmiarem obowiązków.
Zalecane też w wielu problemach zdrowotnych, wspomagając farmakoterapię, w schorzeniach związanych z funkcjami poznawczymi.
Chodząc na siłownię- trenujesz mięśnie.
Chodząc na biofeedback-trenujesz mózg.
1 komentarz “ĆWICZENIA DLA MÓZGU”
Ćwiczenia są trudne i przez to szybko się zniechęcam . Myślę, że z czasem powoli uda mi się pokonać trudności i zmuszę swój mozg do pracy.
Dziękuję i pozdrawiam. Anna